Gør motion til en del af kontormiljøet

Kontormiljøet er tit kendetegnet ved, at folk sidder stiller i mange timer ad gangen. En hel dagsarbejdsdag på syv til otte timers stillesiddende arbejde tærer på både nakke, skuldre og ryg. Ved stillesiddende arbejde falder kroppen nemt sammen, fordi du sidder uhensigtsmæssigt. Det er derfor vigtigt, at man bevæger kroppen, så du kan forebygge skader i kroppen.

Sæt gang i kroppen med gang

Det er godt at holde pauser i løbet ad dagen. Hvis man ser bort fra kroppen og motion, så viser det sig altså, at man ikke kan koncentrere sig i flere timer ad gangen. Derfor effektiviseres arbejdet enormt, hvis der flettes en masse små pauser ind. Når du nu holder små pauser i løbet ad hele dagen, er det en god idé at udnytte dem til at lave lidt motion. Gå en tur rundt om bygningen, tag en tur på trappen eller lav nogle øvelser. På nogle arbejdspladser laver man ”planken” eller en anden øvelse på samme tid, så alle medarbejdere får rørt sig. Det kan man med fordel indføre på kontoret.

Skift arbejdsposition

Hvis arbejdspladsen tillader det, er det en god idé at få et hæve-sænke-bord. Det kan nemlig være med til at forebygge spændingshovedpine, der opstår, når man sidder låst i den samme stilling for længe. Stillesiddende arbejde mindsker desuden blodgennemstrømningen i kroppen, hvilket gør musklerne trætte. Det optimale for dig og din krop er at skifte stilling hver halve time, hvilket er muligt med et hæve-sænke-bord. I løbet af arbejdsdagen kan du variere, om du sidder helt nede på stolen, læner dig på sædet eller står op. Bevægelsen vil øge blodgennemstrømningen og gøre dig friskere, samtidig med at du forebygger skader i ryg, skuldre og nakke. Et alternativ til arbejdspladsen kan også være at skifte den traditionelle kontorstol ud med en stor træningsbold, så du hele tiden skal holde dig rank og på plads.

Stræk og øvelser

Udover små gåture og forskellige arbejdspositioner kan du lave nogle øvelser, imens du sidder foran computeren og arbejder. Rotér i skuldrende, skyd ryg og gør den derefter rank eller stræk nakken til siden og frem og tilbage. Det er alle simple øvelser, men de hjælper på de specielt udsatte steder på kroppen. Det er desuden en god idé at skifte position ofte, hvis du sidder med krydsede ben – og kryds dem i øvrigt ved anklerne i stedet for over knæet. Nøgleordet til en sundere arbejdsdag er at holde kroppen så meget i gang, som dit arbejde tillader. Man kan forsøge at integrere tankegangen på hele kontoret, så det er et kollektivt projekt, at alle skal passe bedst muligt på deres kroppe.